Profile picture for user vigyorika
Trimis de vigyorika la Mie, 01/24/2018 - 20:18

                Tipul: OPŢIONAL INTERDISCIPLINAR
                Clasa: a XII-a rută directă ,a XIII-a rută progresivă,filieră tehnologică
                Durata: 1 an
                Număr de ore pe săptămână: 1 h

                Autorul: prof. Bronţ Viorica Cornelia

                ARGUMENT

    În cadrul examenului  de bacalaureat 2012 fizică are statutul de disciplină opţională, fiind susţinută la proba E.d) în funcţie de filieră,profil,specializare.

    În intenţia de a veni în întâmpinarea candidaţilor care se pregătesc pentru continuarea studiilor în diferite filiere din învăţământul superior,elevii vor opta în timpul probei de examen  pentru două din cele patru module(Mecanica, Elemente de termodinamică,Producerea şi utilizarea curentului continuu,Optica ).În elaborarea programei de examen au fost respectate următoarele principii:

1.)Volumul programei de examen redus faţă de cel din curriculum,se limitează la unele capitole ale Fizicii care permit,în cadrul examenului de bacalaureat,o evaluare a atingerii competenţelor de mai jos.

2.)Cunoştinţele de matematică necesare examenului de fizică cuprind,în afara celor de algebră şi geometrie elementară,operaţii cu puteri raţionale,operaţii fundamentale cu funcţii trigonometrice, logaritmice, progresii,determinarea extremului unei funcţii cu metoda analizei matematice,folosirea integralei definite.

3.)Numerotarea capitolelor şi a temelor nu coincide cu cea din curriculum,dar formularea conţinuturilor respectă întocmai programa şcolară a fiecărei clase.

4)Lista de termeni conţine cunoştinţele care ar putea interveni în itemii subiectului de examen.

5)Pornind de la competenţele generale şi specifice ale învăţării fizicii s-a optat pentru un conţinut unic al programei de examen.

Studiul fizicii în clasele a IX-a si a X-a are ca finalitate încheierea dezvoltării la toţi elevii a unui set specific de competenţe-cheie derivate din domeniul de competenţe-cheie Ştiinţe şi tehnologii.Diferenţa specifică a setului de competenţe-cheie dezvoltate prin studiul fizicii este prezenţa în principal în cunoştinţele şi deprinderile/abilităţile care trebuie dobândite de elevi. În scopul dezvoltarii acestor competenţe-cheie au fost selectate conţinuturi şi stabilite sarcini de învăţare care să răspundă simultan următoarelor cerinţe:

-Să fie atractive, motivante şi accesibile pentru toţi elevii;

-Să permită o abordare flexibilă astfel încât să fie posibilă atât educaţia remedială cât şi susţinerea performanţei şcolare de excepţie.

             OBIECTIV

 Pregătirea examenului de bacalaureat la fizică prin insistarea pe latura matematică,prin rezolvarea de probleme şi exerciţii.Reactualizarea noţiunilor dobândite le ora de matematică,şi aplicarea acestora în fizică.Concentrarea în clasele a IX-a si a X-a asupra domeniilor fundamentale ale fizicii clasice este justificata astfel:

-Sunt domeniile ale caror aplicatii în tehnica si în viata de zi cu zi sunt cel mai frecvent întâlnite;

-Sunt domenii accesibile atât în privinţa întelegerii de către elevi a ideilor ştiintifice fundamentale cât şi în privinţa abordării experimentale;

-Sunt domenii cunoscute de elevi din clasele anterioare şi permit astfel atât acoperirea eventualelor lipsuri în învatarea lor anterioară, cât şi depăşirea standardului curricular şi realizarea de performante scolare de exceptie.

             OBIECTIVE CADRU

1.Identificarea unor date şi relaţii matematice şi fizice şi corelarea lor în funcţie de contextul în care au fost definite.

2.Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunţuri matematice şi fizice.

3.Utilizarea algoritmilor şi a conceptelor matematice şi fizice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situaţii concrete.

4.Exprimarea caracteristicilor matematice şi fizice,cantitative sau calitative ale unei situaţii concrete şi a algoritmilor de prelucrare a acestora

5.Analiza şi interpretarea caracteristicilor matematice şi fizice ale unei situaţii‑problemă

6.Modelarea matematică şi fizică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoştinţelor  din diferite domenii ale vieţii.

              OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE

1.Identificarea unor date şi relaţii matematice şi fizice şi corelarea lor în funcţie de contextul în care au fost definite.

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

1.1

 Să definească noţiunea de indice de refracţie

- exerciţii unde intervin puterile şi operaţiile cu puteri.Simplificări de expresii cu puteri

1.2

Să definească reflexia şi refracţia luminii

-conversaţii privind noţiunile trigonometrice pentru unghiurile de incidenţă ,de refracţie,de reflecţie.Reactualizarea formulelor trigonometrice.

1.3

Să reactualizeze noţiunile legate de concavitate şi convexitate

-conversaţii despre noţiunile legate de geometria triunghiurilor,drepte perpendiculare în plan.Triunghiuri asemenea ,laturi proporţionale

2.Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunţuri matematice şi fizice.

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

2.1

 Să definească noţiunea de lentilă.

-combinarea a noţiunilor legate de cercuri tangente ,secante,nesecante,interne,externe,cu lentilele,concave,biconcave,biconvexe,convexe.

2.2

Să definească noţiunea de lentilă concavă şi convexă,biconcavă şi biconvexă.

- realizarea unor desene folosint instrumentele  geometrice.Reactualizarea unor noţiuni de geometrie plană,legate de drepte paralele tăiate de o secantă(raze de lumină paralele)

2.3

Să definească noţiunea de axă optică principală ,centru optic de lentilă

- exprimarea unor păreri referitoare la funcţii trigonometrice legate de funcţia sin şi cos .

3.Utilizarea algoritmilor şi a conceptelor matematice şi fizice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situaţii concrete.

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

1.1

 Să reactualizeze puterile şi proprietăţile puterilor,

- exerciţii de de calcul pentru energia electronilor,folosind proprietăţile puterilor

1.2

Să se calculeze maximul energiei electronilor din metal 

- conversaţii privind calculul energiei iniţiale a electronului.Calculul maximului unei funcţii folosind cunoştinţele de analiză matematică.

1.3

Reactualizarea operaţiilor de calcul 

-aflarea energiei,masei de mişcare, impulsul, sarcina electrica,folosind operaţiile elementare.

4.Exprimarea caracteristicilor matematice şi fizice,cantitative sau calitative ale unei situaţii concrete şi a algoritmilor de prelucrare a acestora

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

2.1

Să reactualizeze noţiunile de geometrie plană legate de distanţa dintre 2 puncte

-combinarea a traiectoriei rectilinii, curbilinii  şi circulare

 

2.2

Să reactualizeze elementele de geometrie analitică legate de translaţia liniară,sisteme de referinţă,

-realizarea unor legături între vectori şi viteza vector,acceleraţia vector(direcţia, sensul)

-ecuaţia mişcării plane,ecuaţia traiectoriei .

2.3

-Funcţia de grad I şi II

-Coordonata mobilului în funcţie de timp, reactualizarea noţiunilor legate de funcţia de grad I şi II.

5. Analiza şi interpretarea caracteristicilor matematice şi fizice ale unei situaţii‑problemă

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

1.1

Să definească Forţa ca vector.

- exerciţii de rezolvarea unor probleme legate de Principiul I,II şi III.Analiza vectorilor în funcţie de sens,direcţie,modul.

1.2

Să definească Principiul I,II şi III.

- conversaţii privind principiul acţiunii şi reacţiunii.

1.3

Să definească starea de repaus relativ şi starea de mişcare rectilinie cu viteza constantă.

-exerciţii cu unităţi de măsură pentru masă, multiplii şi submultiplii

6. Modelarea matematică şi fizică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoştinţelor  din diferite domenii ale vieţii.

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

2.1

 Să definească Legea lui Hooke şi tensiunea din fir.

-combinarea exerciţiilor legate de mărimi direct proporţionale şi modul unui număr (modulul forţei deformatoare)

2.2

Să reprezinte grafice de funcţii .

-realizarea unor grafice pentru alungirea relativă

2.3

Să utilizeze rapoartele şi proporţiile

-exprimarea unor păreri despre forţa de frecare la alunecare

              CONŢINUTURI

              TEMA 1 -3 ore

Reflexia şi refracţia luminii-Transformări de unităţi de măsură pentru viteză, multiplii, submultiplii.Noţiuni de funcţii trigonometrice,sina,cosa,pentru unghiuri de incidenţă, reflexie, refracţie.Noţiuni de geometria triunghiurilor,drepte,perpendiculare în plan.

              TEMA 2  -3 ore

Lentile-Geometria cercurilor în plan,cercuri tangente, secante, exterioare, interioare. Concavitate,convexitate,lentile biconcave,biconvexe.Funcţia trigonometrică sinus, cosinus. Operaţii cu funcţii trigonometrice.Drepte paralele tăiate de o secantă . (raze de lumină paralele)

             TEMA 3 –3 ore

Elemente de fizică cuantică-Puterile,şi proprietăţile puterilor pentru calculul energiei electronilor.Maximul şi minimul unei funcţii(Valoarea maximă a energiei electronilor din metal).Operaţii de calcul elementar,pentru calculul enegiei,masei de mişcare, impulsului, sarcinei electrice.

             TEMA 4 –3 ore

Principii şi legi în mecanica clasică-Geometrie plană şi analitică pntru calculul distanţei dintre două puncte,traiectoria rectilinie,curbilinie,circulară.Elemente de geometrie liniară, translaţii liniare,sisteme de referinţă.Ecuaţia funcţiei de gr.I şi II.Ecuaţia mişcării plane . Coordonatele mobilului în funcţie de timp.

             TEMA 5 –3 ore

Principiul I,II şi III al mecanicii-Vectori,Definiţie,direcţie,sens,lungime.Forţa ca vector, acceleraţia ca vector,viteza ca vector.Transformări cu unităţi de măsură.Unităţi de măsură pentru masă.

             TEMA 6 –3 ore

Legea lui Hooke Tensiunea din fir-Operaţii cu modulul forţei deformatoare şi mărimi direct proporţionale(alungirea resortului).Graficul funcţiei pentru alungirea relativă.

             TEMA 7 –3 ore

Legile frecării la alunecare-Proporţii şi rapoarte pentru forţa de frecare.Modulul forţei de frecare.Forţa de frecare,dintre două corpuri depinde de suprafaţa de contact şi felul prelucrării suprafeţei.Grafice de funcţii.

             TEMA 8 –3 ore

Lucrul mecanic,Puterea-Definirea lucrului mecanic ca produs dintre forţă şi distanţa parcursă.Transformări de unităţi de măsură pentru Joule.Funcţia trigonometrică sinus şi cosinus pentru definirea lucrului mecanic când Forţa face face un unghicu direcţia de deplasare.

             TEMA 9 –3 ore

Teorema variaţiei energiei-Puterea medie,noţiunea de raport dintre lucrul mecanic şitimp.

Transformări cu unităţi de măsură.Valori pozitive şi negative.

            TEMA 10 –3 ore

Energia potenţială gravitaţională  şi elastică-Transformări cu unităţi de măsură.Funcţia trigonometrică sinus şi cosinus.Grafice de funcţii.

            TEMA 11 –3 ore

Legea conservării energiei mecanice-Transformări cu unităţi de măsură.Funcţia trigonometrică sinus şi cosinus.Grafice de funcţii.

            TEMA 12 –3 ore

Lucrare de evaluare.Recapitulare.

            MODALITĂŢI DE EVALUARE

   Evaluarea rezultatelor învăţării trebuie să aibă în vedere contribuţia acestor rezultate la dezvoltarea competenţelor-cheie propuse.Din acest motiv, instrumentele utilizate trebuie să permită atât evaluarea cunoştinţelor dobândite cât şi gradul de realizare a depriderilor/ abilităţilor urmărite.Atitudinile formate prin realizarea sarcinilor de învatare sunt apreciate calitativ de profesor şi corectate în permanenţă prin demersul didactic, rămânând, chiar dacă nu pot fi cuantificate prin note, rezultate urmărite prin toate sarcinile de învăţare . Modalităţi de evaluare:rezolvarea de probleme în grup sau individual, observarea sistematică, proba practică, expoziţia, portofoliu, experimentul,

            VALORI ŞI ATITUDINI

-Dezvoltarea unei gândiri deschise,creative,a independenţei în gândire şi acţiune

-Manifestarea iniţiativei, a disponibilităţii de a aborda sarcini variate, a tenacităţii, a perseverenţei şi a capacităţii de concentrare

-Dezvoltarea simţului estetic şi critic, a capacităţii de a aprecia rigoarea, ordinea şi eleganţa în arhitectura rezolvării unei probleme sau a construirii unei teorii

-Formarea obişnuinţei de a recurge la concepte şi metode matematice în abordarea unor situaţii cotidiene sau pentru rezolvarea unor probleme practice

-Formarea motivaţiei pentru studierea matematicii ca domeniu relevant pentru viaţa socială şi profesională.

-Dezvoltarea interesului pentru informare şi documentare ştiinţifică

-Dezvoltarea curiozităţii faţă de mediu

-Dezvoltarea toleranţei faţă de opiniile celorlalţi

-Conştientizarea şi implicarea în problemele interdisciplinare

-Încredere în adevărurile ştiinţifice şi apreciere critică a limitelor acestora

 

 

BIBLIOGRAFIE

2. VĂIDEANU G.: „Educaţia la frontiere dintre milenii”, Bucureşti, E.D.P., 1988.

3. *** M.E.C. Curriculum Naţional. Programe şcolare pentru aria curriculară: Matematică şi Ştiinţe ale Naturii., Bucureşti, 2001.

 4.   ,,Delta” , revista de fizica si chimie pentru gimnaziu , Ed. Radical , nr.5/1995;

5.,,Buletin de fizica si chimie”  - colectie;

6.,,Evrika” , revista de fizica si chimie – colectie .

7.Manuale de matematică şi fizică scolare pentru clasa IX-X-a ,TC şi CD

 

                Tipul: OPŢIONAL INTERDISCIPLINAR
                Clasa: a XII-a rută directă ,a XIII-a rută progresivă,filieră tehnologică
                Durata: 1 an
                Număr de ore pe săptămână: 1 h

                Autorul: prof. Bronţ Viorica Cornelia

                ARGUMENT

    În cadrul examenului  de bacalaureat 2012 fizică are statutul de disciplină opţională, fiind susţinută la proba E.d) în funcţie de filieră,profil,specializare.

    În intenţia de a veni în întâmpinarea candidaţilor care se pregătesc pentru continuarea studiilor în diferite filiere din învăţământul superior,elevii vor opta în timpul probei de examen  pentru două din cele patru module(Mecanica, Elemente de termodinamică,Producerea şi utilizarea curentului continuu,Optica ).În elaborarea programei de examen au fost respectate următoarele principii:

1.)Volumul programei de examen redus faţă de cel din curriculum,se limitează la unele capitole ale Fizicii care permit,în cadrul examenului de bacalaureat,o evaluare a atingerii competenţelor de mai jos.

2.)Cunoştinţele de matematică necesare examenului de fizică cuprind,în afara celor de algebră şi geometrie elementară,operaţii cu puteri raţionale,operaţii fundamentale cu funcţii trigonometrice, logaritmice, progresii,determinarea extremului unei funcţii cu metoda analizei matematice,folosirea integralei definite.

3.)Numerotarea capitolelor şi a temelor nu coincide cu cea din curriculum,dar formularea conţinuturilor respectă întocmai programa şcolară a fiecărei clase.

4)Lista de termeni conţine cunoştinţele care ar putea interveni în itemii subiectului de examen.

5)Pornind de la competenţele generale şi specifice ale învăţării fizicii s-a optat pentru un conţinut unic al programei de examen.

Studiul fizicii în clasele a IX-a si a X-a are ca finalitate încheierea dezvoltării la toţi elevii a unui set specific de competenţe-cheie derivate din domeniul de competenţe-cheie Ştiinţe şi tehnologii.Diferenţa specifică a setului de competenţe-cheie dezvoltate prin studiul fizicii este prezenţa în principal în cunoştinţele şi deprinderile/abilităţile care trebuie dobândite de elevi. În scopul dezvoltarii acestor competenţe-cheie au fost selectate conţinuturi şi stabilite sarcini de învăţare care să răspundă simultan următoarelor cerinţe:

-Să fie atractive, motivante şi accesibile pentru toţi elevii;

-Să permită o abordare flexibilă astfel încât să fie posibilă atât educaţia remedială cât şi susţinerea performanţei şcolare de excepţie.

             OBIECTIV

 Pregătirea examenului de bacalaureat la fizică prin insistarea pe latura matematică,prin rezolvarea de probleme şi exerciţii.Reactualizarea noţiunilor dobândite le ora de matematică,şi aplicarea acestora în fizică.Concentrarea în clasele a IX-a si a X-a asupra domeniilor fundamentale ale fizicii clasice este justificata astfel:

-Sunt domeniile ale caror aplicatii în tehnica si în viata de zi cu zi sunt cel mai frecvent întâlnite;

-Sunt domenii accesibile atât în privinţa întelegerii de către elevi a ideilor ştiintifice fundamentale cât şi în privinţa abordării experimentale;

-Sunt domenii cunoscute de elevi din clasele anterioare şi permit astfel atât acoperirea eventualelor lipsuri în învatarea lor anterioară, cât şi depăşirea standardului curricular şi realizarea de performante scolare de exceptie.

             OBIECTIVE CADRU

1.Identificarea unor date şi relaţii matematice şi fizice şi corelarea lor în funcţie de contextul în care au fost definite.

2.Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunţuri matematice şi fizice.

3.Utilizarea algoritmilor şi a conceptelor matematice şi fizice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situaţii concrete.

4.Exprimarea caracteristicilor matematice şi fizice,cantitative sau calitative ale unei situaţii concrete şi a algoritmilor de prelucrare a acestora

5.Analiza şi interpretarea caracteristicilor matematice şi fizice ale unei situaţii‑problemă

6.Modelarea matematică şi fizică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoştinţelor  din diferite domenii ale vieţii.

              OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE

1.Identificarea unor date şi relaţii matematice şi fizice şi corelarea lor în funcţie de contextul în care au fost definite.

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

1.1

 Să definească noţiunea de indice de refracţie

- exerciţii unde intervin puterile şi operaţiile cu puteri.Simplificări de expresii cu puteri

1.2

Să definească reflexia şi refracţia luminii

-conversaţii privind noţiunile trigonometrice pentru unghiurile de incidenţă ,de refracţie,de reflecţie.Reactualizarea formulelor trigonometrice.

1.3

Să reactualizeze noţiunile legate de concavitate şi convexitate

-conversaţii despre noţiunile legate de geometria triunghiurilor,drepte perpendiculare în plan.Triunghiuri asemenea ,laturi proporţionale

2.Prelucrarea datelor de tip cantitativ, calitativ, structural, contextual cuprinse în enunţuri matematice şi fizice.

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

2.1

 Să definească noţiunea de lentilă.

-combinarea a noţiunilor legate de cercuri tangente ,secante,nesecante,interne,externe,cu lentilele,concave,biconcave,biconvexe,convexe.

2.2

Să definească noţiunea de lentilă concavă şi convexă,biconcavă şi biconvexă.

- realizarea unor desene folosint instrumentele  geometrice.Reactualizarea unor noţiuni de geometrie plană,legate de drepte paralele tăiate de o secantă(raze de lumină paralele)

2.3

Să definească noţiunea de axă optică principală ,centru optic de lentilă

- exprimarea unor păreri referitoare la funcţii trigonometrice legate de funcţia sin şi cos .

3.Utilizarea algoritmilor şi a conceptelor matematice şi fizice pentru caracterizarea locală sau globală a unei situaţii concrete.

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

1.1

 Să reactualizeze puterile şi proprietăţile puterilor,

- exerciţii de de calcul pentru energia electronilor,folosind proprietăţile puterilor

1.2

Să se calculeze maximul energiei electronilor din metal 

- conversaţii privind calculul energiei iniţiale a electronului.Calculul maximului unei funcţii folosind cunoştinţele de analiză matematică.

1.3

Reactualizarea operaţiilor de calcul 

-aflarea energiei,masei de mişcare, impulsul, sarcina electrica,folosind operaţiile elementare.

4.Exprimarea caracteristicilor matematice şi fizice,cantitative sau calitative ale unei situaţii concrete şi a algoritmilor de prelucrare a acestora

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

2.1

Să reactualizeze noţiunile de geometrie plană legate de distanţa dintre 2 puncte

-combinarea a traiectoriei rectilinii, curbilinii  şi circulare

 

2.2

Să reactualizeze elementele de geometrie analitică legate de translaţia liniară,sisteme de referinţă,

-realizarea unor legături între vectori şi viteza vector,acceleraţia vector(direcţia, sensul)

-ecuaţia mişcării plane,ecuaţia traiectoriei .

2.3

-Funcţia de grad I şi II

-Coordonata mobilului în funcţie de timp, reactualizarea noţiunilor legate de funcţia de grad I şi II.

5. Analiza şi interpretarea caracteristicilor matematice şi fizice ale unei situaţii‑problemă

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

1.1

Să definească Forţa ca vector.

- exerciţii de rezolvarea unor probleme legate de Principiul I,II şi III.Analiza vectorilor în funcţie de sens,direcţie,modul.

1.2

Să definească Principiul I,II şi III.

- conversaţii privind principiul acţiunii şi reacţiunii.

1.3

Să definească starea de repaus relativ şi starea de mişcare rectilinie cu viteza constantă.

-exerciţii cu unităţi de măsură pentru masă, multiplii şi submultiplii

6. Modelarea matematică şi fizică a unor contexte problematice variate, prin integrarea cunoştinţelor  din diferite domenii ale vieţii.

 

Obiective de referinţă

Activităţi de învăţare

 

La sfârşitul clasei a XII-a elevul va fi capabil:

Pe parcursul clasei a XII-a se recomandă următoarele activităţi:

2.1

 Să definească Legea lui Hooke şi tensiunea din fir.

-combinarea exerciţiilor legate de mărimi direct proporţionale şi modul unui număr (modulul forţei deformatoare)

2.2

Să reprezinte grafice de funcţii .

-realizarea unor grafice pentru alungirea relativă

2.3

Să utilizeze rapoartele şi proporţiile

-exprimarea unor păreri despre forţa de frecare la alunecare

              CONŢINUTURI

              TEMA 1 -3 ore

Reflexia şi refracţia luminii-Transformări de unităţi de măsură pentru viteză, multiplii, submultiplii.Noţiuni de funcţii trigonometrice,sina,cosa,pentru unghiuri de incidenţă, reflexie, refracţie.Noţiuni de geometria triunghiurilor,drepte,perpendiculare în plan.

              TEMA 2  -3 ore

Lentile-Geometria cercurilor în plan,cercuri tangente, secante, exterioare, interioare. Concavitate,convexitate,lentile biconcave,biconvexe.Funcţia trigonometrică sinus, cosinus. Operaţii cu funcţii trigonometrice.Drepte paralele tăiate de o secantă . (raze de lumină paralele)

             TEMA 3 –3 ore

Elemente de fizică cuantică-Puterile,şi proprietăţile puterilor pentru calculul energiei electronilor.Maximul şi minimul unei funcţii(Valoarea maximă a energiei electronilor din metal).Operaţii de calcul elementar,pentru calculul enegiei,masei de mişcare, impulsului, sarcinei electrice.

             TEMA 4 –3 ore

Principii şi legi în mecanica clasică-Geometrie plană şi analitică pntru calculul distanţei dintre două puncte,traiectoria rectilinie,curbilinie,circulară.Elemente de geometrie liniară, translaţii liniare,sisteme de referinţă.Ecuaţia funcţiei de gr.I şi II.Ecuaţia mişcării plane . Coordonatele mobilului în funcţie de timp.

             TEMA 5 –3 ore

Principiul I,II şi III al mecanicii-Vectori,Definiţie,direcţie,sens,lungime.Forţa ca vector, acceleraţia ca vector,viteza ca vector.Transformări cu unităţi de măsură.Unităţi de măsură pentru masă.

             TEMA 6 –3 ore

Legea lui Hooke Tensiunea din fir-Operaţii cu modulul forţei deformatoare şi mărimi direct proporţionale(alungirea resortului).Graficul funcţiei pentru alungirea relativă.

             TEMA 7 –3 ore

Legile frecării la alunecare-Proporţii şi rapoarte pentru forţa de frecare.Modulul forţei de frecare.Forţa de frecare,dintre două corpuri depinde de suprafaţa de contact şi felul prelucrării suprafeţei.Grafice de funcţii.

             TEMA 8 –3 ore

Lucrul mecanic,Puterea-Definirea lucrului mecanic ca produs dintre forţă şi distanţa parcursă.Transformări de unităţi de măsură pentru Joule.Funcţia trigonometrică sinus şi cosinus pentru definirea lucrului mecanic când Forţa face face un unghicu direcţia de deplasare.

             TEMA 9 –3 ore

Teorema variaţiei energiei-Puterea medie,noţiunea de raport dintre lucrul mecanic şitimp.

Transformări cu unităţi de măsură.Valori pozitive şi negative.

            TEMA 10 –3 ore

Energia potenţială gravitaţională  şi elastică-Transformări cu unităţi de măsură.Funcţia trigonometrică sinus şi cosinus.Grafice de funcţii.

            TEMA 11 –3 ore

Legea conservării energiei mecanice-Transformări cu unităţi de măsură.Funcţia trigonometrică sinus şi cosinus.Grafice de funcţii.

            TEMA 12 –3 ore

Lucrare de evaluare.Recapitulare.

            MODALITĂŢI DE EVALUARE

   Evaluarea rezultatelor învăţării trebuie să aibă în vedere contribuţia acestor rezultate la dezvoltarea competenţelor-cheie propuse.Din acest motiv, instrumentele utilizate trebuie să permită atât evaluarea cunoştinţelor dobândite cât şi gradul de realizare a depriderilor/ abilităţilor urmărite.Atitudinile formate prin realizarea sarcinilor de învatare sunt apreciate calitativ de profesor şi corectate în permanenţă prin demersul didactic, rămânând, chiar dacă nu pot fi cuantificate prin note, rezultate urmărite prin toate sarcinile de învăţare . Modalităţi de evaluare:rezolvarea de probleme în grup sau individual, observarea sistematică, proba practică, expoziţia, portofoliu, experimentul,

            VALORI ŞI ATITUDINI

-Dezvoltarea unei gândiri deschise,creative,a independenţei în gândire şi acţiune

-Manifestarea iniţiativei, a disponibilităţii de a aborda sarcini variate, a tenacităţii, a perseverenţei şi a capacităţii de concentrare

-Dezvoltarea simţului estetic şi critic, a capacităţii de a aprecia rigoarea, ordinea şi eleganţa în arhitectura rezolvării unei probleme sau a construirii unei teorii

-Formarea obişnuinţei de a recurge la concepte şi metode matematice în abordarea unor situaţii cotidiene sau pentru rezolvarea unor probleme practice

-Formarea motivaţiei pentru studierea matematicii ca domeniu relevant pentru viaţa socială şi profesională.

-Dezvoltarea interesului pentru informare şi documentare ştiinţifică

-Dezvoltarea curiozităţii faţă de mediu

-Dezvoltarea toleranţei faţă de opiniile celorlalţi

-Conştientizarea şi implicarea în problemele interdisciplinare

-Încredere în adevărurile ştiinţifice şi apreciere critică a limitelor acestora

 

 

BIBLIOGRAFIE

2. VĂIDEANU G.: „Educaţia la frontiere dintre milenii”, Bucureşti, E.D.P., 1988.

3. *** M.E.C. Curriculum Naţional. Programe şcolare pentru aria curriculară: Matematică şi Ştiinţe ale Naturii., Bucureşti, 2001.

 4.   ,,Delta” , revista de fizica si chimie pentru gimnaziu , Ed. Radical , nr.5/1995;

5.,,Buletin de fizica si chimie”  - colectie;

6.,,Evrika” , revista de fizica si chimie – colectie .

7.Manuale de matematică şi fizică scolare pentru clasa IX-X-a ,TC şi CD

 

 

Etichete