Profile picture for user Anca Tache
Trimis de Anca Tache la Lun, 09/23/2019 - 14:33
  • sursa foto: pixabay.com
  • sursa foto: pixabay.com
  • sursa foto: pixabay.com
  • sursa foto: pixabay.com

Vremurile s-au schimbat, la fel și generațiile, iar misiunea profesorilor este una grea: să țină pasul cu noile tehnologii și să le folosească inteligent la clasă. Social media este parte a schimbării și digitalizării lumii în care trăim și un domeniu care îi atrage pe elevi din ce în ce mai mult. Aproape fiecare elev are acces la un gadget care să îi permită să navigheze în lumea internetului și a social media. Iată cum pot fi folosite rețelele sociale la clasă astfel încât elevii să îmbine utilul cu plăcutul și să nu se plictisească niciodată.

1. Avizierele

Sunt prezente în mai toate clasele, indiferent de vârsta copiilor și utile în organizarea clasei, în postarea regulilor de conduită sau evidențierea unor evenimente de mare interes. Profesorii știu acest lucru și mulți dintre ei au ales să se inspire din platformele de social media. Așdar, cum ar fi dacă avizierul tău ar arăta ca o postare pe Facebook sau, de ce nu, cele mei bune desene, ar fi prezentate așa cum afișează Instagram pozele?

2. Organizează grupurile de lucru folosind grupurile din social-media

Nu e deloc complicat și se folosește în învățământul românesc: părinții sunt organizați în grupul clasei, profesorii au un grup al catedrei de Limba română, de exemplu, iar elevii, grupul lor. Dacă este secret, nu ar stricasă organizezi un grup al clasei sau subgrupuri în care să postezi idei, materiale, filmulețe…tot ce este util în învățare.

3. Paginile personalităților

Facebook s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani. Atât de mult încât poți citi despre personalitatea istorică preferată pe pagina oficială a acesteia. Trebuie să fii atent ce recomanzi elevilor tăi, așa că nu ar strica să te documentezi un pic înainte pentru a verifica autenticitatea informațiilor. Însă, ideea este cât se poate de bună și poate fi aplicată și la literatură sau științele naturii.

4. Folosirea creativă a hashtag-urilor

Hashtag-urile au menirea de a organiza și categoriza conținutul astfel încât să fie ușor de căutat ulterior. Așa că nu ar strica să implementezi această idee pe grupul pe care am stabilit mai sus că îl vei organiza alături de elevii tăi. Dacă nu ești foarte sigur cum funcționează ideea asta, caută informații pe internet sau învață de la elevii tăi.

5. Sintezele de tip Tweet

Twitter nu este foarte folosit în România, este adevărat. Însă ți-ar putea fi util la clasă, mai ales dacă vrei să îi înveți pe copiii tăi să își sintetizeze ideile. Și asta pentru Twitter nu permite postări mai lungi de 280 de caractere. E o idee bună mai ales pentru științele umaniste unde suntem tentați să folosim cât mai multe cuvinte pentru a ilustra idei simple.

6. Clubul de lectură de pe Instagram

Ei bine, această idee poate fi extrem de interesantă- haide să facem o recenzie de carte altfel. De exemplu, poți face un filmuleț în care să le spui elevilor tăi ce crezi despre o anumită carte din programă sau ceva ce ți-a atras atenție pe raftul unei librării. Postează filmulețul pe Instagram și încurajează-i pe elevii tăi să facă la fel. E o modalitate de a-I obișnui să își structureze un discurs, să îl împărtășească celorlalți să să scape de emoții. Poate fi distractiv și este o abordare care încurajează lectura.

7. Planșa Pinterest cu figuri istorice

Pinterest câștigă din ce în ce mai mult teren printre pasionații de social-media. Am vorbit deja despre cum poate fi utilă platforma Facebook în căutarea de informații despre personalități istorice. Pinterest ne oferă posibilitatea de a reuni aceste personaje într-un album foto de care să se bucure și alți elevi. Așa că, de ce nu?

8. Conversații imaginare

Ne place sau nu, rețelele de socializare sunt unul dintre inamicii învățării…pentru că distrag atenția. Elevii sunt deseori prinși în conversații despre absolut orice mai puțin despre lecțiile de la școală când ar trebui să își facă temele sau să învețe. Ce poți face? În loc să îi pui să scrie o conversație pe caiet… lasă- I să folosescă social-media. Le poți dezolta imaginația, dar și spontaneitatea dacă îi pui să joace roluri-personalități istorice sau personajele unei cărți.

9. Secțiunea story sau lecția de journalism

Snapchat, Instagram și Facebook au o funcție numită Story, care oferă posibilitatea ca o poză sau un clip să rămână în povestea ta timp de 24 de ore. Asta înseamnă că ceea ce postezi în Story nu va rămâne permanent în profilul tău. Ce înseamnă asta? Că poți posta scurte povești care să semene cu un demers journalistic…sună greu de făcut? Nu este! Copiilor le place să investigheze, să afle lucruri noi, iar prezentarea acestora în forma unui reportaj sau a unei știri le va stârni interesul. Mai ales că trebuie să afle mai întâi ce este textul jurnalistic și cum poate fi realizat un reportaj de succes. Pot fi postate și poze însoțite de mici descrieri, care să fie de fapt o știre, iar colegii să citească materialul ca și cum ar citi un ziar.

10. Story sau ghidul perfect pentru un clip de succes

Tot în Story sau cu ajutorul acestei categorii, elevii pot învăța pas cu pas cum să creeze un videoclip simplu. Pot folosi ce au învățat pentru a posta pașii unui experiment de laborator. Și profesorii pot folosi Story pentru realizarea unor clipuri în care să prezinte actvitatea derulată de-a lungul unei zile. E o manieră inedită de a fi aproape de părinți și de elevi.

11. Vânătoarea de hashtag-uri

Ne-am lămurit care este scopul hashtag-ului într-o postare, dar cum ar fi dacă tocmai această ideea i-ar ajuta pe elevi să se documenteze pentru un proiect? Credeți că se poate? Noi credem că da… tot ce trebuie să facă elevii este să vâneze anumite cuvinte cheie marcate de hashtag și să adune informațiile într-un material. Dincolo de faptul că activitatea se desfășoară în mediul virtual pe care copiii și tinerii îl adoră, le dă și posibilitatea să își selecteze informația de care au nevoie.

12. Poezia de pe Insta

Instagram este un loc minunat pentru a împărtați cu următorii tăi versuri care îți plac sau chiar versuri pe care le-ai scris. Dacă adaugi un hashtag unei poze în care apar versurile tale…șansele ca poezia ta să devină una cunoscută…cresc considerabil. Așa că…de ce nu?

13. Realizează și folosește propria aplicație Bitmoji

Bitmoji este o aplicație din Snapchat care permite utilizatorilor să își creeze propria versiune animate. Apoi, acest avatar poate fi trimis altor utilizatori sau postat ca atare. Dar asta nu este tot! Aplicația le oferă posibilitatea profesorilor să insereze aspecte personale sau care țoin de cultura clasei cu care să fie mai aproape de elevii lor. Aplicația poate fi utilizată pentru realizarea unui poster cu regulile clasei, de exemplu, sau pentru realizarea unor stickere pe care să le primească elevii cu cele mai bune rezultate la testele de evaluare. O să povestim mai multe despre Bitmoji într-un material viitor.

14. Folosește Story pentru a spune o poveste

O poză face cât o mie de cuvinte…Ei bine, rețelele de socializare le dau elevilor posibilitatea de a-și spune povestea- o poză postată și o mica descriere alături și gata povestea! Pe de altă parte, poți oferi elevilor o parte dintr-o poveste și ei să continue povestea online- stimulează creativitatea, dar și abilitățile de redactare.

15. Tweet-ul de final

Cum am mai spus, Twitter are un număr limitat de caractere pentru fiecare postare. Provoacă-ți elevii ca la finalul orei să ofere un tweet în care să spună ideile principale pe care le-au reținut.

Sursa: www.boredteachers.com.