Valorizarea diferențelor comportamentale – exercițiul „DISC”

 

Prof. psiholog: Belașcu Alexandra-Roxana

Prof. psiholog: Popescu Ioana-Mirela

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Alba

 

Conflictele apar adesea ca forme ale interacțiunii umane, prin care doi sau mai mulți indivizi intră în dezacord total sau parțial asupra unor probleme (Petelean, 2006). Conflictul este definit drept un fenomen psiho-social tridimensional, care implică o componentă cognitivă (gândirea și percepția asupra situației conflictuale), o componentă afectivă (emoții și sentimente) și o componentă comportamentală (acțiunea, inclusiv comunicarea) (Popescu, 2015).

Este important să cunoaștem cauzele conflictelor pentru a putea soluționa cu succes o situație conflictuală și pentru a reduce cât mai mult consecințele negative ale acesteia. Printre cauzele conflictelor se regăsesc: puncte de vedere diferite, diferențe în modul de percepere sau în sistemul de valori, lipsa de comunicare sau comunicarea defectuoasă, invadarea teritoriului, ambiguitatea, agresivitatea, încăpățânarea și altele (Bărăian și Arghir, 2011).

În cadrul proiectului Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Alba, intitulat ”Together for life skills through green and inclusive education !, număr proiect: 2018-EY-PMIP-R2-0002 este finanțat prin Granturile SEE (2014-2021), care reprezintă contribuția Islandei, Liechtenstein-ului și a Norvegiei pentru o Europă mai verde, mai competitivă și mai incluzivă, ne-am propus elaborarea unor serii de exerciții pentru elevi, părinți și cadre didactice privind dezvoltarea abilităților de viață.

Una dintre abilitățile de viață spre care ne-am îndreptat atenția este cea de management al conflictelor. Astfel, pornind de la metodele prezentate de formatorii noștri de la NewSchool AS, Norvegia și InterCultural Iceland, Islanda, am preluat și adaptat nevoilor noastre următorul exercițiu care se încadrează în tematica ”Managementul conflictelor”  și furnizează participanților o coordonată de recunoaștere și valorizare a diferitelor stiluri comportamentale.

Înțelegerea abordărilor celorlalți, de a munci, de a rezolva problemele, de a stabili prioritățile, de a face față sentimentelor și așa mai departe, ajută la construirea empatiei, eliberarea tensiunii minimizarea conflictului.

Informații doar pentru profesor:

CONTEXT: Deprinderea empatiei îmbogățește comunicarea interpersonală. Atunci când cunoaștem punctul celuilalt de vedere, putem deseori să rezolvăm problema mult mai ușor, spre satisfacția tuturor și să învățăm să valorizăm diferențele dintre noi.

TIMP: 1 ½ ore

OBIECTIVE:

  1. Să conștientizeze faptul că ceilalți pot avea păreri diferite.
  2. Să valorizeze diferențele interpersonale.
  3. Să devină conștienți de diferitele stiluri comportamentale.

INSTRUCȚIUNI: În această activitate, se cere elevilor să se mute în unul din cele patru colțuri ale clasei. Fiecare colț al clasei reprezintă un stil particular de comportament. Noi toți avem aspecte ale fiecărui stil comportamental, dar tindem să înclinăm spre unul în mod particular, mai ales în condiții de stres. Putem avea un stil comportamental la locul de muncă sau la școală și altul  cu totul diferit acasă. Niciun stil comportamental nu este mai bun sau mai puțin bun decât altul; fiecare are propriile lui puncte tari. Poziționarea într-un anumit colț nu este o decizie finală. În orice punct, de-a lungul exercițiului puteți să vă schimbați locurile și să alegeți un alt colț.

SCOPURILE activității sunt:

  1. Conștientizarea variatelor stiluri comportamentale pe care le alegem în diferite situații.
  2. Identificarea stilurilor comportamentale pe care le utilizăm frecvent;
  3. Înțelegerea și acceptarea diferitelor stiluri comportamentale ale celorlalți.

Pentru acest exercițiu trebuie să vă gândiți la un comportament într-o situație specifică, pentru că acționăm diferit în diferite situații. Gândiți-vă cum vă comportați la școală sau acasă.

Întrebați grupul:

  • Vă descrieți pe voi ca fiind:
  1. Mai mult rezervat decât reflectiv => Atunci, poziționați-vă în jumătatea stângă a clasei (dreapta profesorului).
  2. Mai mult deschis, sociabil, extravertit => Atunci, poziționați-vă în jumătatea dreaptă a clasei (stânga profesorului).

Apoi, ne adresăm întregului grup: ”Rămâneți pe partea voastră a clasei (dreapta sau stânga) și mutați-vă în față sau în spate în funcție de descrierile pe care le voi face eu acum. Ascultați întreaga descriere și gândiți-vă care dintre ele vi se potrivește. NU vă legați de un singur cuvânt sau frază prin care să vă includeți sau să vă excludeți din acea categorie. Sunteți atenți la întreaga descriere”.

Grupul sociabil, deschis, extravertit:

  1. V-ați descrie ca o persoană care tinde să: caute provocări, să spună lucrurilor pe nume, să ducă sarcina până la capăt rapid și eficient, centrat pe obținerea de rezultate și ia inițiativă. Dacă vă recunoașteți în această descriere, atunci, poziționați-vă în fața clasei.
  2. V-ați descrie ca o persoană care tinde să: provoace buna dispoziție și entuziasmul celorlalți, îi palce să lucreze cu oamenii, se asigură că are timp să vorbească, este centrată pe o viziune de ansamblu și superficială față de detalii. Dacă vă recunoașteți în această descriere, atunci, poziționați-vă în spatele clasei.

Grupului rezervat:

  1. V-ați descrie ca o persoană care tinde: să acorde atenție detaliilor, să abordeze sarcinile sistematic și aprofundat, să stabilească standarde înalte, să gândească critic și analitic, să organizeze sarcini, fișiere, sertare, dulapuri. Dacă vă recunoașteți în această descriere, atunci, poziționați-vă în fața clasei.
  2. V-ați descrie ca o persoană care tinde: să lucreze bine, ca fiind parte dintr-o echipă; să fie disponibilă pentru alții; să mențină aranjamentele curente; să acorde timp pentru a asculta și a se consulta; să înlăture dificultățile în înțelegerea problemelor pentru a menține bune relații cu ceilalți. Dacă vă recunoașteți în această descriere, atunci, poziționați-vă în spatele clasei.

Discuții pe grupuri mici: Când grupul s-a împărțit în cele 4 colțuri ale clasei, cereți-le elevilor să ia în considerare următoarele întrebări în discuțiile cu cei din aceeași zonă.

  1. Gândește-te cum ai aborda o altă persoană care îți cauzează dificultăți (colegul tău nu a terminat partea lui de proiect pe care trebuia să îl faceți împreună). Gândește-te la ce i-ai spune, timpul, locul, situația, etc.
  2. Acum gândește-te la tine ca la o persoană care creează probleme altcuiva (ex: tu nu ai terminat proiectul, de care colegul tău are nevoie, la timp). Cum ți-ar plăcea să fii abordat?

      Discuție în grupul mare: Cereți-le participanților din fiecare zonă să împărtășească răspunsurile lor grupului mare. Notați cuvintele pe care le utilizează (pe tablă). Puteți să-i întrebați pe cei dintr-un grup cum se vor simți dacă vor fi abordați în maniera altui grup.

      Discuție în grupuri mici: Cereți tuturor participanților aparținând fiecărui stil comportamental să răspundă la următoarele întrebări:

  1. Ce anume îți place la stilul tău comportamental în mod particular? Care crezi că sunt punctele forte ale stilului tău comportamental?
  2. Ce anume nu îți place la stilul tău comportamental? Care crezi că îi sunt limitele?
  3. Ce anume apreciezi la celelalte stiluri comportamentale din clasă? Ce ți se pare dificil la ele?

      Discuție în grupul mare: Cereți fiecărei zone să împărtășească răspunsurile lor în grupul mare. Nevoia unei persoane poate să depindă de teama celeilalte persoane și asta poate să determine creșterea conflictului.

      Identificarea coordonatelor comportamentale: DISC - DIRECT, INFLUENȚABIL, STABIL, CONŞTIINCIOS:  Când suntem în conflict, suntem deseori prinși în gândirea că noi avem dreptate și ceilalți greșesc. De fapt, ceilalți au viziune diferită asupra problemei, o modalitate diferită de a acționa sau se concentrează pe alt aspect al problemei înainte să treacă la acea parte a problemei pe care noi o considerăm cea mai importantă.

      Dezvoltându-ne înțelegerea asupra acestor diferențe și valorizându-le ne poate ajuta să facem față conflictului și să construim o puternică și cooperantă abordare de rezolvare a problemei. Atunci când conflictul este la stadiul de incident sau neînțelegere, de obicei ne putem adapta comportamentul rapid și ușor.

Modelul DISC

 

INTROVERTIT

EXTRAVERTIT

 

Centrat pe sarcină

Conștiincios

Direct

Centrat pe sarcină

Comportament

Nevoi

Comportament

Nevoi

Rezervat;

Abordare sistematică a muncii:

Acordă atenție detaliilor;

Atenție centrată pe sarcinile imediate.

 

Standarde înalte;

Apreciere:

Muncă de calitate.

Sociabil;

Ahtiat ca lucrurile să fie gata la timp;

Rezistență în fața autorității;

Îi place să conducă și să preia controlul;

Acționează pentru a

aduce schimbări.

Rezultate;

Recunoaștere;

Provocări;

Temeri

Temeri

Respingere socială:

Dezaprobarea.

Lipsa controlului.

Centrat pe persoane

Stabil

Influențabil

Centrat pe persoane

Comportament

Nevoi

Comportament

Nevoi

Rezervat:

Lucrează bine în echipă:

Se adaptează ușor situațiilor noi:

Se recuperează rapid

atunci când este rănit.

Preferă schimbările

sigure.

Securitate;

Acceptare;

Munca în echipă.

Sociabil;

Preferă abordarea globală a

Problemelor;

Stă departe de detalii;

Acționează din impuls.

 

Schimbare

Cunoștințe

Noile tendințe și idei

Temeri

Temeri

Pierderea stabilității

Schimbarea

Critica

Greșeala

 

INTROVERTIT

EXTRAVERTIT

 

 

     

      Exemple: Cum învață grupul tău să înoate?

      DIRECT – Ei plonjează în adâncime, stropesc mult, degajă multă energie. Cu cât este mai adâncă piscina, cu atât mai bine. Își asumă riscuri și arată puțină frică.

      INFLUENŢABIL – Au aranjat să meargă cu prietenii și s-au întâlnit înainte la un suc. A învăța să înoți cu prietenii este cu siguranță mult mai distractiv.

      STABIL -  Va avea tendința să înceapă pe marginea piscinei, cu colac. Preferă să fie în spatele liniei pentru a fi sigur că ceilalți își respectă rândul.

      CONŞTIINCIOS – Vor petrece săptămâni în librărie cercetând anatomia și psihologia înotatului pentru a știi exact ce anume vor învăța. În selectarea  profesorului de înot, ei au cercetat comisia, anii de experiență și dacă sunt membrii în asociații relevante de înot pentru a-și asigura cea mai bună învățătură.

      Important!: Este important să valorizăm diferențele individuale. Abordările diferite în rezolvarea problemelor într-o manieră creativă. Înțelegerea diferențelor este mai importantă decât judecarea lor. Încurajează empatia, construiește raporturile și ajută la construirea unor relații mai bune. Trebuie să recunoaștem și să utilizăm, mai degrabă, punctele forte și limitele fiecărui stil comportamental, decât să judecăm ce este corect și ce este greșit. Acest aspect determină creșterea stimei de sine și permite oamenilor să-și cunoască limitele.

      Ignorarea diferențelor dintre stilurile comportamentale poate duce la conflict. Cu cât înțelegem și valorizăm mai mult diferențele, cu atât este mai ușor să minimizăm barierele și conflictele interpersonale.

      Utilizând coordonatele din modelul DISC, putem să conștientizăm nevoile și preocupările individuale ale celorlalți și să susținem un climat de cooperare și de rezolvare a conflictelor.

 

Bibliografie:

Bărăian, M., Arghir, G. (2011). Managementul conflictului, articol prezentat în a XI-a Conferință Națională multidisciplinară – cu participare internațională, ”Profesorul Dorin Pavel – fondatorul hidroenergeticii românești”, Sebeș.

Petelean, A. (2006). Managementul conflictelor. București: Editura Didactică și Pedagogică.

Petursdottir, G. (2018), Diverse Society Diverse Classrooms, Reykjavik.

Popescu, A.M. (2015). Prescriptive models of intervention strategy choice of manager in the resolution of conflict moods. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 180, pp. 197 – 202.

Rîpan Alexandra-Roxana (2008), Rezolvarea conflictelor în școală prin învățarea unor tehnici de negociere. Ghid de consiliere de grup, pentru clasa a X-a, Alba Iulia.

https://toolbox.hyperisland.com.

Etichete